06 okt 2021

Ik wil van mijn bedrijf af, hoe regel ik dat?

Heeft u een eigen bedrijf en bent u toe aan een nieuwe uitdaging? Dan kunt u ervoor kiezen om uw bedrijf te verkopen of te beëindigen. Hierbij komt het een en ander kijken. Zo zijn er een hoop stappen die u moet nemen voor u alles volledig kunt afsluiten. Om er zeker van te zijn dat u niets vergeet, hebben wij een stappenplan voor u opgesteld.

Voor u begint met alle stappen om uw bedrijf te beëindigen, is het van belang dat u eerst uw klanten en leveranciers op de hoogte stelt. Dit in verband met de contracten die lopen. Ook uw personeel moet op tijd ingelicht worden. Zij krijgen dan namelijk voldoende tijd om op zoek te gaan naar een nieuwe baan. In sommige gevallen kan het ook zo zijn dat u personeel moet gaan ontslaan. U betaalt hierbij vaak een transitievergoeding aan de werknemer. Om dit te mogen doen, heeft u een ontslagvergunning nodig. Deze vraagt u aan bij het UWV en geeft u als werkgever toestemming om een arbeidsovereenkomst te beëindigen.

Wanneer iedereen die in contact staat met het bedrijf is ingelicht, kunt u verder met de volgende stappen:

Stap 1: Zoeken naar een eventuele koper

Het opbouwen van uw bedrijf heeft natuurlijk veel tijd en moeite gekost. Daarom is een simpele eerste stap het zoeken naar een geschikte opvolger. Dit kan een onbekende particulier, een werknemer van uw bedrijf of een compleet ander bedrijf zijn. Wanneer u de voorkeur geeft aan het simpelweg beëindigen van uw bedrijf, is deze stap niet van toepassing.

Stap 2: Onderzoek uw financiën en de gevolgen ervan

Bij de beëindiging van een bedrijf is het van belang om een eindbalans op te maken. De eindbalans is een overzicht van het vermogen, alle bezittingen en het vreemd vermogen. Heeft u alles duidelijk in beeld? Dan kunt alles op het gebied van de financiën afhandelen.

Wanneer u stopt met uw bedrijf, mag u geen bezittingen van het bedrijf meer hebben. Denk hierbij aan een voorraad aan producten of bedrijfsmiddelen zoals auto’s en machines. Ook is het belangrijk om te kijken of er nog debiteuren zijn, hoeveel het saldo op de zakelijke bankrekening is en of er nog intellectuele eigendomsrechten zijn.

Heeft u leningen gehad? Dan is het belangrijk om de afspraken hierover niet te vergeten. Ook nadat u bent gestopt met uw bedrijf, bent u verplicht om deze leningen af te lossen. Daarnaast zijn er ook nog een aantal andere contracten en verzekeringen die u zeker niet moet vergeten:

  • Leaseovereenkomsten
  • Verzekeringen
  • Mobiele abonnementen
  • Contracten van werknemers
  • Vergunningen
  • Domeinnamen en de hosting ervan

Stap 3: Laat uw bedrijf ontbinden

Om met uw bedrijf te kunnen stoppen, moet u deze laten ontbinden. Dit kan via de KVK en gaat door middel van een formulier. Wanneer u dit formulier heeft ingevuld, neemt de Algemene Vergadering van Aandeelhouders vervolgens een besluit over de aanvraag. Wanneer zij akkoord zijn, stopt uw bedrijf ook onmiddellijk. Het is daarom mogelijk om een datum en tijdstip in de toekomst te kiezen.

Stap 4: Schrijf uw bedrijf uit bij het Handelsregister

Is uw bedrijf ontbonden? Dan kunt u het bedrijf uitschrijven uit het Handelsregister van de KVK. De KVK geeft vervolgens door aan de belastingdienst dat u stopt met uw bedrijf. Wanneer u van plan bent om een uitkering aan te vragen, moet u dit dus doen vóór u zich uitschrijft.

Stap 5: De belastingen afrekenen

Wanneer de Belastingdienst heeft geregistreerd dat uw bedrijf is uitgeschreven bij de KVK, ontvangt u een brief met de laatste btw-aangifte. Wanneer u de laatste aangifte heeft gedaan, krijgt u een officiële bevestiging van uitschrijving.

Naast de omzetbelasting, zijn er nog een aantal andere belastingen waar u naar moet kijken, zoals de inkomstenbelasting.

Stap 6: Bewaar al uw administratie

Na het beëindigen van uw bedrijf bent u verplicht om alle administratie minimaal 7 jaar bewaren. Dit mag in papieren vorm, maar kan ook digitaal. Bij de uitschrijving van uw bedrijf benoemt u iemand tot de bewaarder. Deze bewaarder wordt geregistreerd in het Handelsregister en is dus verantwoordelijk voor het bewaren van de administratie.

Verkopen aan Verhuurdpandverkopen.nl
Heeft u een bedrijfspand wat u gaat verkopen, omdat u stopt met uw bedrijf? Neem dan contact met ons op. Wij kopen alles, dus ook uw bedrijfspand. Naast een eerlijke prijs, bieden wij nog een aantal voordelen:

  • Een persoonlijke benadering
  • Geen financieringsvoorbehoud
  • Geen makelaarskosten

Meer advies nodig?

Heeft u nog wat meer advies of informatie nodig over het verkopen van uw bedrijfspand? Verhuurdpandverkopen.nl helpt u graag. Met ruim 40 jaar ervaring in vastgoed, waarvan de laatste 10 jaar gespecialiseerd in het aan- en verkopen van verhuurd vastgoed, hebben wij een groot team van specialisten dat u graag verder helpt.

Andere berichten

Bekijk alle berichten
08 sep 2022

Uw bedrijfspand verkopen? Hier moet u op letten

Bent u van plan om een bedrijfspand te verkopen? Verhuurdpandverkopen.nl helpt u hier graag bij. Wij zijn gespecialiseerd in het…

06 jul 2022

Zo kunt u huurders uitkopen bij de verkoop van uw pand

Bent u van plan om uw woning of pand te verkopen, maar doet u dit liever zonder de zittende huurder?…

01 jun 2022

Een woning verkopen aan de zittende huurder

Een woning verkopen aan diegene die hem op dit moment nog huurt? Dit is een goede optie wanneer u snel…